|
strona internetowa, rozmowy pełne MOCy, Sylwia Stein

Kreatywna czy funkcjonalna?
Idealna strona internetowa

W czwartek, 21 kwietnia, obchodziliśmy Światowy Dzień Kreatywności i Innowacji. Z tego powodu do naszego cyklu Rozmowy MOCy zaprosiliśmy Sylwię Stein – właścicielkę agencji reklamowej 13design oraz marki Zostań Specką. Sylwia specjalizuje się w tworzeniu wszelakich rodzajów stron internetowych od sklepów internetowych, przez blogi, po platformy kursowe. Oprócz tego dzieli się swoją wiedzą prowadząc szkolenia, webinary i konsultacje, a także jest administratorem dużej grupy na Facebook’u Zostań specką. Kasia Tarnowska pytała naszego gościa, jaka powinna być strona internetowa, na co zwrócić uwagę przy jej projektowaniu, z jakich programów i narzędzi najlepiej korzystać oraz jakie panują obecnie trendy. Sylwia zdradziła nam również, czy da się stworzyć własną stronę samemu i bez dużego nakładu kosztów. 

Kasia Tarnowska: Z Sylwią poznałyśmy się kilka lat temu, kiedy bardzo pomogła mi przy tworzeniu mojej strony internetowej. Od tamtej pory obserwuję ją na Facebook’u i widzę jak chętnie dzieli się swoją wiedzą i mocno wspiera osoby, które prowadzą swoje strony w Internecie. Sylwio, powiedz mi zatem, jak to jest z tą stroną internetową? Czy w dzisiejszych czasach to naprawdę jest taki must have, czy jednak możemy się bez niej obejść? 

Sylwia Stein: W tym momencie to jest już absolutny must have. Przede wszystkim jeśli posiadamy firmę, to jest to po prostu nasza wizytówka. Niektórym wydaje się, że strona internetowa jest niepotrzebna, ponieważ działają aktywnie w Social Mediach. Jednak odbiorcy są tam jakby rozrzuceni, pozamykani w różnych grupach i docierają do nich treści wybrane przez algorytm. Poza tym może być tak, że nasza grupa docelowa jest np. na TikToku, a my tam nie działamy, bo źle się czujemy w tym formacie. Jeśli mamy własną stronę internetową to właściwie każdy może do niej dotrzeć. Może na nią wejść, poczytać o nas, zapoznać się z naszą ofertą. To dobrze wygląda, nawet kiedy działamy offline i dajemy naszą wizytówkę, na której znajduje się adres naszej strony. Daje nam to szereg dalszych możliwości, chociażby promocji on line, kiedy możemy naszych odbiorców odesłać do naszego konkretnego miejsca w sieci. 

Strona internetowa – elementy obowiązkowe

KT: W takim razie powiedz mi, co powinno się znaleźć na takiej stronie, gdybym była osobą początkującą i chciała sobie taką stronę założyć?

SS: Na początku trzeba się zastanowić, co chcemy mieć na stronie, jakie ma mieć zadanie. Na pewno powinny się tam znaleźć informacje o nas i o naszej ofercie. Bez względu na to czym się zajmujemy, ważne są dane kontaktowe, wystarczy nawet sam e-mail. Dzięki temu wzbudzimy zaufanie i pokażemy odbiorcy, że jesteśmy gotowi do kontaktu.

Oczywiście każda strona internetowa powinna zawierać politykę prywatności oraz certyfikat bezpieczeństwa.

Pozostałe funkcjonalności związane są z profilem naszej działalności – czy to będzie blog, na którym będziemy się dzielić wiedzą i pokazywać nasze zainteresowania, czy ma to być sklep internetowy, a może tylko strona w formie wizytówki firmy, z krótkim opisem oferty. Ważne jest, żeby posługiwać się językiem korzyści, nie lać wody, prostym językiem przekazać, co ludzie od nas otrzymają.  

Kreatywna i funkcjonalna – miks idealny

KT: Czy powinniśmy zatem stawiać na kreatywność czy funkcjonalność strony? 

SS: Trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Strona musi być przyjemna dla oka, musi zachęcać, musi być czytelna. Z drugiej strony powinna być wygodna dla użytkownika, a dużo właścicieli stron o tym zapomina. Oczywiście, można bardzo kreatywnie nazwać zakładki, przyciski, ale trzeba uważać, bo być może, użytkownik nie będzie wiedział co się stanie jak naciśnie taki przycisk, gdzie zostanie przekierowany. W tym momencie strona traci na funkcjonalności. Nie wszystkie nazwy będą dla naszego odbiorcy zrozumiałe, trzeba na to uważać. Tak samo jest przy designie. Jeśli zaczniemy kombinować, będziemy się starali stworzyć takie “wow”, to musimy pamiętać, że klient chce po prostu otrzymać konkretne informacje, a nie wchodzi na stronę żeby (jak nam się wydaje) ją podziwiać.

Miałam ostatnio takiego klienta, właściciela pasieki i producenta miodu, który chciał mieć na stronie latające pszczółki. Zakupił w tym celu gotowy motyw. Strona wyglądała naprawdę oryginalnie, ale niestety, okazało się, że te latające pszczółki uniemożliwiają wejście w menu czy do sklepu. 

Podsumowując – radzę skupić się przede wszystkim na funkcjonalności, a kreatywność to jest jakby druga sprawa. Zawsze można dodać jakieś smaczki, które nas wyróżnią. Zanim jednak coś wdrożymy, musimy to przemyśleć. Nie można sugerować się wszystkimi pomysłami, które znajdziemy w sieci. Tym bardziej, że obecnie jest taki trend, że na stronach panuje minimalizm, są jasne, przejrzyste, nieprzeładowane. Takie strony są bardziej czytelne. 

Co za dużo, to nie zdrowo

KT: Tak sobie myślę, że taka przeładowana strona długo się otwiera, bo dużo waży. To też będzie negatywnie wpływać na jej funkcjonalność.

SS: Tak, dokładnie! Dzisiaj ludzie są niecierpliwi. Jeśli strona nie otwiera się od razu to nie czekają, tylko z niej uciekają i szukają zamiennika. Mamy w Internecie tysiące stron na ten sam temat. Jeśli nasza strona nie działa poprawnie, to odbiorca pójdzie gdzie indziej i skorzysta z innej oferty.

Najlepszym przykładem są strony internetowe, które tworzymy dla fotografów. Przesyłają nam zdjęcia, które ważą nieraz 30MB i zastrzegają, żeby nic nie zmieniać w formacie, bo muszą być dobre piksele. Tłumaczymy im wtedy, że czasem lepsze słabsze piksele, a żeby ta strona się w miarę szybko załadowała i żeby ktoś miał szansę w ogóle zapoznać się z naszą ofertą. 

KT: Wrócę jeszcze do tego kreatywnego nazywania przycisków. Pamiętam, że kiedy wchodziła polityka prywatności i ciasteczka to niektórzy na swoich stronach pisali o jedzeniu ciasteczek bez kalorii i tym podobne. To było dość zabawne.

SS: Owszem, jednak uważałabym na takie rzeczy. Niejeden prawnik mógłby się przyczepić, że jest to wprowadzenie użytkownika w błąd. Jeśli chodzi o prawne aspekty, to jednak trzymałabym się sztywnych formułek. 

Strona internetowa “user-friendly”

KT: Pozostańmy jeszcze przy funkcjonalności. Co jeszcze powinna mieć nasza strona internetowa, żeby była bardziej przyjazna.

SS: Tak jak powiedziałam, to zależy od tego, do czego służy nasza strona. Posłużę się przykładem – jeśli chcemy coś na niej sprzedawać to absolutną koniecznością jest dodatnie automatyzacji w płatnościach, tzn. szybkich przelewów. W sytuacji, kiedy ktoś kupi od nas jakiś produkt elektroniczny np. e-booka, to chce go mieć w ciągu chwili na swojej poczcie, a nie czekać, aż my sprawdzimy czy przelew tradycyjny doszedł i wtedy go wyślemy. Tak samo system do faktur – po zakupie klient od razu otrzymuje fakturę.

Automatyzacja to ułatwienie i dla klienta i dla nas.

Oczywiście jeśli jesteśmy przy sklepie, to nieodzowna jest wyszukiwarka. Chociaż osobiście polecam stworzenie wyszukiwarki na każdej rozbudowanej stronie. To zdecydowanie ułatwia poruszanie się użytkownikowi.  

KT: A jakie masz rady dla osób prowadzących bloga?

SS: Tutaj warto pokazać siebie, osobę, która za tym blogiem stoi, po to, aby wzbudzić zaufanie, zbudować swoją markę osobistą. Nawet jeśli teraz prowadzimy swojego bloga tylko dla hobby, to może przyjść taki czas, kiedy będziemy chcieli go zmonetyzować, a wtedy dużo łatwiej to zrobić, jeśli odbiorca nas zna. Warto mieć te dane kontaktowe – otworzy nam to drogę do współpracy, będziemy łatwiej wyszukiwalni. Dobrze jest zrobić podział na kategorie. Nawet jeśli piszemy tylko na jakiś jeden, konkretny temat, to zawsze da się to jakoś podzielić, żeby ułatwić odbiorcom wyszukiwanie.

Oprócz tego zalecam zapoznać się z zasadami SEO. O tym nie każdy myśli, a warto to robić od samego początku, żeby potem nie trzeba było się wracać do wcześniejszych treści i ich przerabiać. 

Czy da się za darmo?

KT: Opowiedz nam teraz czy są jakieś darmowe narzędzia do tworzenia strony, czy wszystko kosztuje? 

SS: Przede wszystkim polecam WordPress, który jest darmowy. Oczywiście musimy mieć domenę i hosting, które są płatne, ale za to mamy bardzo dużo darmowych materiałów i wtyczek do samego WordPress’a. Poza tym jest dużo grup wsparcia, które pomagają w tworzeniu stron. Co do płatnych motywów to powiedziałabym, że często są nawet gorszej jakości od darmowych, ponieważ zazwyczaj mają duży ciężar, przez co długo się ładują, a większości ich funkcji i tak się nie wykorzystuje.

KT: A co ze sklepem internetowym?

SS: Jak najbardziej WordPress i do niego bezpłatna wtyczka WooCommerce. Tutaj już niektóre dodatki będą płatne, ale powinniśmy je mieć, np. wtyczka do automatyzacji faktur. 

KT: Według Ciebie, lepiej zacząć od prostej strony, niekoniecznie 100% profesjonalnej czy lepiej poczekać, aż finansowo będziemy mogli sobie pozwolić na idealną, profesjonalną stronę. 

SS: Nie ma czegoś takiego jak strona idealna. Musimy być tego świadomi, że prowadząc swoją stronę zawsze będzie na niej coś do poprawienia, ulepszenia. Warto zacząć wcześniej, nawet z niedopracowaną stroną, ale żeby już coś działać. A potem kolejne zakładki dodawać w miarę rozwoju strony i naszych możliwości finansowych. Posiadanie swojej strony internetowej porównuję do posiadania miejsca zamieszkania. Każdy ma jakiś swój dom czy mieszkanie, swój adres, i tak samo jest w świecie wirtualnym – nasza strona jest takim naszym domem w Internecie. Wprowadzamy się do domu, który nie jest jeszcze skończony. Można iść w minimalizm, ale żeby coś już było. Warto od samego początku pomyśleć o blogu, żeby mieć jakiś kontakt z odbiorcami, on pomaga też w pozycjonowaniu.

Modna strona internetowa

KT: Na stronach królują pewne sezonowe trendy. Powiedz jak to jest teraz? Co jest modne, oprócz wspomnianego wcześniej minimalizmu? 

SS: Obecnie w trendach są grafiki, szczególnie flat design, rysunki, proste, niezbyt kolorowe, rysunki liniowe. Mało się widuje stron, które mają duże zdjęcia w tle, slajdery, stosuje się raczej prostą grafikę. Jest to nie tylko przyjemniejsze dla oka, ale też lżejsze, strona jest szybsza. Pojawiają się też nagrania wideo, np. recenzje. Modne są duże napisy na stronach, też trochę jakby w formie grafik, kolaże ze zdjęć. Generalnie to się ciągle zmienia.

Dlatego tym bardziej jestem zdania, że warto stworzyć minimalistyczną stronę i tylko co jakiś czas dodawać jakieś smaczki, zmieniać coś niewielkiego, żeby pozostać w trendach.

Najlepiej postawić na ponadczasowy design. To znowu tak samo jak w mieszkaniu – elementy które wymieniamy rzadko, np. płytki, kolor ścian robimy klasyczne, stonowane, a dodatkami np.poduszkami, ramkami, wazonami budujemy sobie charakter. Dodatkowa zaleta jest taka, że można w tani sposób stworzyć nowe wnętrze – tak samo jest na stronie internetowej. 

KT: A jak jest z kolorami? Są jakieś trendy?

SS: Zdecydowanie stonowane kolory, szarości, biele, tak jak we wnętrzach. Kolory dobieramy przede wszystkim do kolorów marki. Jeśli marka ma w logo czerwień, to na stronie też powinny się znaleźć elementy czerwonego. Jeśli działamy na wielu płaszczyznach, to wszędzie te działania powinny być spójne.

W social mediach, na stronie, na youtube, offline, wszędzie powinniśmy używać tych samych kolorów. Trzymamy się zasady – jednakowa kolorystyka, jednakowy język komunikacji. 

Profesjonalna pomoc

KT: Jeśli ktoś chciałby skorzystać z pomocy takiego profesjonalisty, jakim ty jesteś, to z czym się może do ciebie zgłosić? Masz wykształcenie graficzne, czy taką pomoc też można od ciebie uzyskać?

SS: Jak najbardziej, z grafiką też działamy – mamy grafika, projektujemy i tworzymy. Generalnie to ze wszystkim, od najbardziej prostych funkcjonalności, do tworzenia własnych wtyczek, motywów czy szablonów, pomagamy na wielu płaszczyznach, 

KT: W takim razie zapraszamy Cię na nasza stronę, skillswap.pl do dołączenia do loży ekspertów, którą utworzymy na naszej stronie. Mam nadzieję, że będziesz chciała się podzielić z innymi swoją wiedzą. 

SS: Dziękuję za zaproszenie i za uwagę, mam nadzieję że moje wskazówki były przydatne. Ja również zapraszam do kontaktu i do dołączenia do naszej grupy na Facebook’u. Jeśli macie jakieś pytania dotyczące tworzenia stron internetowych, to tam na pewno znajdziecie odpowiedzi. 

KT: Dziękuję za rozmowę

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *